Özel hayatımızı paylaşmak zorunda mıyız?

Beni çok az tanıyıp da bana özel sorular sorma cürretine sahip insanlara bu soru'm. Sadece bana soran değil aslında, herkese soranlara. Nedir bu rahatlık efen'im? Nedir bu merak bide?
İşine yarayacak bir bilgi de değil yani öğrenmeye çalıştığın. Yok sevgilin var mı, yok mu; varsa kimin nesi, yoksa neden yok falan, bi'sürü sorular... Niye soruyon, oğluna mı alacan nedir yani? 

Sadece bu tarz da değil, mesela geçen bir arkadaşla konuşuyoruz. İşte laf bir şekilde oraya geldi, "kardeşim yanımda kalıyor bu günlerde ama o da sıkıldı gitmek istiyor artık" dedim. 
"Neden? Sosyal bir çocuk değil mi?" 
Ya arkadaşım sana ne? Hem istediği kadar sosyal olsun, bilmediği bir şehirde 3 günde arkadaş grubu yapacak hali yok ya.. Böyle demedim tabi, ama bunu kibar bir şekilde söyledim. 

Mesele şu ki, gereksiz meraklar iyi değildir yeğen. Git dünyada neler oluyor onu merak et, git ne bileyim kültürü sanatı merak et. İşin gücün komşunun özel hayatını merak etmek olmuş be arkadaşım. 
Komşu diyorum mecazen; çünkü insan dostunun yani çok yakınlarının özelini merak edebilir, keza öyle bir konuda yardım gerekiyorsa yardım edebilir. Ama komşu yani sadece arkadaşsan, fazla bir samimiyet yoksa, böyle hoppadanak o kişinin hayatına dalmak da olmayacak! 
Bu demin bahsettiğim kız da bayağı yetenekli bu konuda heralde ki, çok bir muhabbetimiz olmamasına rağmen özel hayatıma dair pek çok bilgiyi almayı başarmıştı. Gerçi kendi de anlatıyor biraz ama anlatmasın ki zaten ben merak etmiyorum onunkini henüz. Belki ilerde arkadaşlığımız ilerler, öğrenirim ama şu anda gerenk yok. Bak arkadaşım; şimdi anı paylaşalım, belki ilerde özelimizi de paylaşırız...

Bunun neden olduğuna dair bazı teorilerim var. Bu herkesle özel hayatı paylaşma olayının Facebook, Twitter, FriendFeed gibi paylaşım sitelerinin kullanımının yaygınlaşmasıyla arttığını düşünüyorum. Çünkü insanlar bu sitelerde ne yediklerini, ne içtiklerini, ne giydiklerini, şu anda ne yaptıklarını, ilişki durumlarını, kısaca otlarını boklarını yazıyorlar. Yani özellerini cümle alemle, hatta aslında world wide web'le paylaşıyorlar. Böylece internet bağlantısı olan birisi, gidip hiç tanımadığı birinin otunu bokunu öğrenebiliyor. 

Sonra bu duruma alışılıyor ve bu özel hayatın herkesle paylaşımı meşrulaşıyor, normalleşiyor. Bu da herkesin birbirinin her bir şeyinden haberdar olması demek. Oysaki bu, güvensiz ortamlarda başvurulan bir davranıştır aslında. Çünkü güvensiz ortamlarda insanlar birbirlerini kontrol etmek ve güvenliklerinden emin olmak isterler.
Sonuçta hepimiz birbirimizi gözetlemiş ve kendimizi güvende hissetmiş oluyoruz. Ve bu yüzden bilmediğimiz özelleri de öğrenmek için sorma cürretini kendimizde buluyoruz. 
Kim bilir belki de yukarıda bahsettiğim gözetleme-güvensizlik ortamı oluşsun diye bu sitelerin kullanımı bazı güçler tarafından özendiriliyordur. (Bknz: Toplum Mühendisliği) Özellikle de Twitter'dan çok kıllanıyorum. Onun sebebine bir başka yazımda değineceğim.

2 yorum:

  1. Gazetede okumuştum.. Bir kadın twitter'ına aynen şunları yazmış : "oğlum şuanda havuzda boğuluyor, ne yapayım?" İnsanlık bu hale geldi şu son zamanlarda. Teknolojinin getirdiği bir toplu kıyım aslında bu. Reklamlara baksanıza. "Mobil hayat ohh ne rahat" şeklinde geziyor insanlar. Teknoloji bağımlılığı peşinden böyle mahremiyetin paylaşılmasını getiriyor. Ben mesela özellikle face almıyorum. Çünkü başkalarına ne fotolarımdan. Üçüncü kişilere ne yani !!

    YanıtlaSil
  2. Kesinlikle kastettiğim şey bu. Reklamlarda şirketler 3g sistemlerini kurmak için yatırdıkları paralar boşa gitmesin diye zıçarken bile internete girmemizi empoze ediyolar adeta. Ama hepsi saçmalık...
    Açık havada parktaysam gezip tozmalı oynamalıyım, neden bilgisayar başında pinekleyim ki? Kafedeysem arkadaşımla muhabbet etmeliyim. Her şeyin bir zamanı sırası var.
    Neden her yerde internete girmek zorunda olayım ki? Sanırım bu şirketler zarar etmesin diye, evet.

    Bu arada facebook'ta paylaşımlarınızın kimlerde gözüktüğüne dair ince ayarlar getirebiliyorsunuz. Mesela benim fotoğraflarımı sadece 10 kişi falan görebiliyor. Bilginize. :)

    YanıtlaSil